Om Orkesterfestivalen

Om festivalen

Orkesterfestivalen er Musik & Ungdoms store klassiske begivenhed for talentfulde børn og unge, der kommer fra nær og fjern for at spille sammen det bedste, de har lært.

Ungdomssymfoniorkestre – store og mindre – er med, ligesom mindre strygerensembler og ungdomskor på alle niveauer.

Der er gratis adgang begge dage, hvor flere end 1.300 børn og unge står på en af de mange scener i DR Koncerthuset. Som gæst kan du gå til og fra koncerterne, uanset om du vil blive hele dagen eller bare lytte i fem minutter.

I foyeren er der fuld knald på de musikalske aktiviteter, hvor alle kan være med.

Hvor? DR Koncerthuset, Emil Holms Kanal 20, København

Hvornår? 7. og 8. marts 2020

Pris? Der er fri adgang til alle koncerter begge dagen.

Vi ses i DR Koncerthuset

  • Festivalen arrangeres af Musik & Ungdom i samarbejde med DR Musikariet.
  • Musik & Ungdom er en nonprofitorganisation, der hver år arrangerer en lang række aktiviteter for at give børn og unge mulighed for at skabe musik under professionelle vilkår og udvikle sig i musikkens verden.
  • Orkesterfestivalen har fundet sted i DR Koncerthuset siden 2012 – og er vokset støt lige siden.
  • Orkesterfestivalen hylder sammenholdet i orkestrene på tværs af Danmark. Publikum får mulighed for at møde en masse af landets unge musikere, og musikerne kan møde hinanden på tværs af skoler og byer.

Oplev meget andet end koncerter

Det er ikke kun på scenerne, der er livlig aktivitet. Under Orkesterfestivalen er der gang i hele DR Koncerthuset.  Både backstage og i foyerområdet er der aktiviteter på tværs af de deltagere, gæster og aktører fra det klassiske musikmiljø i Danmark.

Instrument-selfie

I vores selfie campingvogn, kan alle blive musikere med et klik. 

Alle gæster får et billede med hjem fra festivalen som violinvirtuos, paukist eller noget helt tredje. Kun fantasien sætter grænser.

Leg og lær

I krea-hjørnet er der plads til børn i alle aldre.

Her kan du farvelægge instrumenter med glimmer, du kan tage testen ’Hvilket orkesterinstrument passer til din personlighed?’ og du kan udklæde dig som en kendt komponist.

Har du gode ideer? 

Har du en god idé til et projekt inden for musikkens verden, kan du også få dig en uformel snak med og høre, hvordan du kan komme videre

 

Find dit instrument

Det siges at alle har et instrument som de er særligt disponeret for. Men man skal være heldig for at finde det.

 

Foto: Sisse Stroyer

Orkestercertifikatet er vore måde at give dig de bedste forud­ sætninger for at finde dit instrument.

Vi placerer en række instrument­stationer, og ved hver station finder du en guide som kan hjælpe dig i gang med den første tone. Nogle instrumenter er sværere end andre. Nogle kan se frygt­ indgydende ud. Men giv det en chance – måske er du et naturtalent.

I 2018 var orkester-certifikatet en stor succes og hele dagen stod glade og engagerede børn klar til at prøve alle instrumenterne.

Du kan se mange flere billeder fra dagen her.

Du kan også se, hvordan Orkestercertifikatet så ud i DR Koncerthuset 4. marts 2018. Klik her

Her kan du læse mere om de enkelte instrumenter:

Image is not available
Obo

Det ligner en klarinet men lyder meget mere forkølet: Det må være en obo. Er du i tvivl, kan du blot vente til oboisten begynder at spille: Det er som om hele hovedet udvider sig, og oboisten ligner en vred hamster, der er tæt på at eksplodere.
Rygtet siger, at oboister med tiden bliver vanvittige af det tryk, de udsætter deres hjerner for. Eller måske bliver de bare mærkelige af at bruge 90 pct. af deres tid på at sidde og lave de rør, de skal bruge for at spille. Men det er det hele værd, for når det virker, er oboen et af de mest følsomme instrumenter.

Det ligner en klarinet men lyder meget mere forkølet: Det må være en obo. Er du i tvivl, kan du blot vente til oboisten begynder at spille: Det er som om hele hovedet udvider sig, og oboisten ligner en vred hamster, der er tæt på at eksplodere.
Rygtet siger, at oboister med tiden bliver vanvittige af det tryk, de udsætter deres hjerner for. Eller måske bliver de bare mærkelige af at bruge 90 pct. af deres tid på at sidde og lave de rør, de skal bruge for at spille. Men det er det hele værd, for når det virker, er oboen et af de mest følsomme instrumenter.

Det ligner en klarinet men lyder meget mere forkølet: Det må være en obo. Er du i tvivl, kan du blot vente til oboisten begynder at spille: Det er som om hele hovedet udvider sig, og oboisten ligner en vred hamster, der er tæt på at eksplodere.
Rygtet siger, at oboister med tiden bliver vanvittige af det tryk, de udsætter deres hjerner for. Eller måske bliver de bare mærkelige af at bruge 90 pct. af deres tid på at sidde og lave de rør, de skal bruge for at spille. Men det er det hele værd, for når det virker, er oboen et af de mest følsomme instrumenter.

Image is not available
Trombone

Man kalder den også en basun eller trækbasun, med ordet ’trombone’ kommer fra en kombination af de
italienske ord tromba (trompet) og -one (stor) – altså en stor trompet. Basunister behøver ikke arbejde så hårdt: Fordi der altid er mangel på dem kan de vælge og vrage mellem orkestrene. Til gengæld er de tre mest kendte basunister i
verden stadig fuldstændig ukendte.

Man kalder den også en basun eller trækbasun, med ordet ’trombone’ kommer fra en kombination af de
italienske ord tromba (trompet) og -one (stor) – altså en stor trompet. Basunister behøver ikke arbejde så hårdt: Fordi der altid er mangel på dem kan de vælge og vrage mellem orkestrene. Til gengæld er de tre mest kendte basunister i
verden stadig fuldstændig ukendte.

Man kalder den også en basun eller trækbasun, med ordet ’trombone’ kommer fra en kombination af de
italienske ord tromba (trompet) og -one (stor) – altså en stor trompet. Basunister behøver ikke arbejde så hårdt: Fordi der altid er mangel på dem kan de vælge og vrage mellem orkestrene. Til gengæld er de tre mest kendte basunister i
verden stadig fuldstændig ukendte.

Image is not available
Fagot

Fagottisterne er et sjældent folkefærd: De er de første der ankommer og de sidste der går hjem, fordi de skal bruge så lang tid på at samle og adskille deres indviklede instrument. Det tager faktisk flere år at lære at gøre det uden at kigge i brugsanvisningen. Til gengæld får fagottister lov til at spille på et af orkestrets mest majestætiske instrumenter, forudsat at komponisten har husket at skrive en stemme til dem.

Fagottisterne er et sjældent folkefærd: De er de første der ankommer og de sidste der går hjem, fordi de skal bruge så lang tid på at samle og adskille deres indviklede instrument. Det tager faktisk flere år at lære at gøre det uden at kigge i brugsanvisningen. Til gengæld får fagottister lov til at spille på et af orkestrets mest majestætiske instrumenter, forudsat at komponisten har husket at skrive en stemme til dem.

Fagottisterne er et sjældent folkefærd: De er de første der ankommer og de sidste der går hjem, fordi de skal bruge så lang tid på at samle og adskille deres indviklede instrument. Det tager faktisk flere år at lære at gøre det uden at kigge i brugsanvisningen. Til gengæld får fagottister lov til at spille på et af orkestrets mest majestætiske instrumenter, forudsat at komponisten har husket at skrive en stemme til dem.

Image is not available
Trompet

Ingen kan spille højere end trompetisten, som derfor tror, at han er orkestrets egentlige rockstjerne. Instrumentet ser simpelt ud: Et messingrør med tre knapper, men virkelig­ heden er meget mere indviklet.

Ingen kan spille højere end trompetisten, som derfor tror, at han er orkestrets egentlige rockstjerne. Instrumentet ser simpelt ud: Et messingrør med tre knapper, men virkelig­ heden er meget mere indviklet.

Ingen kan spille højere end trompetisten, som derfor tror, at han er orkestrets egentlige rockstjerne. Instrumentet ser simpelt ud: Et messingrør med tre knapper, men virkelig­ heden er meget mere indviklet.

Image is not available
Saxofon

Saxofonen er et ret ungt instrument, som blev opfundet af en gal belgier i 1840. Gang på gang er saxofonen blevet udråbt som det mest sexede instrument.

“I have this thing about saxophone players, especially tenor sax... I don’t know what it is, they just curdle me. All they have to do is play eight bars of ’Come to Me, My Melancholy Baby’ and my spine turns to custard. I get goose pimply all over and I come to ’em... every time...”
—Marilyn Monroe (i ”Some Like it Hot”)

Saxofonen er et ret ungt instrument, som blev opfundet af en gal belgier i 1840. Gang på gang er saxofonen blevet udråbt som det mest sexede instrument.

“I have this thing about saxophone players, especially tenor sax... I don’t know what it is, they just curdle me. All they have to do is play eight bars of ’Come to Me, My Melancholy Baby’ and my spine turns to custard. I get goose pimply all over and I come to ’em... every time...”
—Marilyn Monroe (i ”Some Like it Hot”)

Saxofonen er et ret ungt instrument, som blev opfundet af en gal belgier i 1840. Gang på gang er saxofonen blevet udråbt som det mest sexede instrument.

“I have this thing about saxophone players, especially tenor sax... I don’t know what it is, they just curdle me. All they have to do is play eight bars of ’Come to Me, My Melancholy Baby’ and my spine turns to custard. I get goose pimply all over and I come to ’em... every time...”
—Marilyn Monroe (i ”Some Like it Hot”)

Image is not available
Tuba

En dreng kom hjem til sin far efter sin første times tubaundervisning.
- Hvordan gik det, spurgte faren.
- Det gik godt, svarede drengen.
- Jeg lærte at spille et C
Ugen efter fik drengen undervisning igen.
- Hvordan gik det, spurgte faren.
- Jeg lærte at spille et G
Ugen efter kom drengen sent hjem.
- Hvor pokker har du været? spurgte faren.
- Jeg spillede mit første job, svarede drengen begejstret.

En dreng kom hjem til sin far efter sin første times tubaundervisning.
- Hvordan gik det, spurgte faren.
- Det gik godt, svarede drengen.
- Jeg lærte at spille et C
Ugen efter fik drengen undervisning igen.
- Hvordan gik det, spurgte faren.
- Jeg lærte at spille et G
Ugen efter kom drengen sent hjem.
- Hvor pokker har du været? spurgte faren.
- Jeg spillede mit første job, svarede drengen begejstret.

En dreng kom hjem til sin far efter sin første times tubaundervisning.
- Hvordan gik det, spurgte faren.
- Det gik godt, svarede drengen.
- Jeg lærte at spille et C
Ugen efter fik drengen undervisning igen.
- Hvordan gik det, spurgte faren.
- Jeg lærte at spille et G
Ugen efter kom drengen sent hjem.
- Hvor pokker har du været? spurgte faren.
- Jeg spillede mit første job, svarede drengen begejstret.

Image is not available
Klarinet

Klarinetten er som regel lavet af træ, hvilket nok er det dummeste materiale, man kan finde på at bruge til et instrument, som skal fyldes med spyt. Til gengæld er klangen varm og luftig, og de fleste klarinettister synes selv, at de er orkestrets vigtigste musikere.

Klarinetten er som regel lavet af træ, hvilket nok er det dummeste materiale, man kan finde på at bruge til et instrument, som skal fyldes med spyt. Til gengæld er klangen varm og luftig, og de fleste klarinettister synes selv, at de er orkestrets vigtigste musikere.

Klarinetten er som regel lavet af træ, hvilket nok er det dummeste materiale, man kan finde på at bruge til et instrument, som skal fyldes med spyt. Til gengæld er klangen varm og luftig, og de fleste klarinettister synes selv, at de er orkestrets vigtigste musikere.

Image is not available
Waldhorn

Dette forvoksede jagthorn har så mange rør (fire meter, krøllet sammen) at det får den mest hærdede VVS’er til at besvime. Hornister er ofte kloge ledertyper. Det skyldes nok alle de bøger, de har tid til at læse, mens resten af orkestret spiller. Hvis du er til episk heltemusik med en blød, nougat­agtig klang, så er waldhornet et rigtig godt sted at begynde.

Dette forvoksede jagthorn har så mange rør (fire meter, krøllet sammen) at det får den mest hærdede VVS’er til at besvime. Hornister er ofte kloge ledertyper. Det skyldes nok alle de bøger, de har tid til at læse, mens resten af orkestret spiller. Hvis du er til episk heltemusik med en blød, nougat­agtig klang, så er waldhornet et rigtig godt sted at begynde.

Dette forvoksede jagthorn har så mange rør (fire meter, krøllet sammen) at det får den mest hærdede VVS’er til at besvime. Hornister er ofte kloge ledertyper. Det skyldes nok alle de bøger, de har tid til at læse, mens resten af orkestret spiller. Hvis du er til episk heltemusik med en blød, nougat­agtig klang, så er waldhornet et rigtig godt sted at begynde.

Image is not available
Kontrabas

Det siges, at orkestret blev ved med at spille, da Titanic sank. De havde nemlig allerede en redningsbåd i deres kontrabas. Kontrabassen er den dybeste af strygerne, og selvom den ser sej ud, har den sine logistiske udfordringer. Der er altid mangel på basser, og så snart man kan få en fornuftig tone ud af sit instrument, bliver man ombejlet af diverse orkestre.

Det siges, at orkestret blev ved med at spille, da Titanic sank. De havde nemlig allerede en redningsbåd i deres kontrabas. Kontrabassen er den dybeste af strygerne, og selvom den ser sej ud, har den sine logistiske udfordringer. Der er altid mangel på basser, og så snart man kan få en fornuftig tone ud af sit instrument, bliver man ombejlet af diverse orkestre.

Det siges, at orkestret blev ved med at spille, da Titanic sank. De havde nemlig allerede en redningsbåd i deres kontrabas. Kontrabassen er den dybeste af strygerne, og selvom den ser sej ud, har den sine logistiske udfordringer. Der er altid mangel på basser, og så snart man kan få en fornuftig tone ud af sit instrument, bliver man ombejlet af diverse orkestre.

Image is not available
Tværfløjte

Er du til guld og ’bling’? Kan du lave en tone ved at puste over en flaske? Så er tværfløjten måske noget for dig. Fløjtenister er håbløst forelskede i deres instrumenter, og betragter dem som deres et-­og-­alt. Derfor er det ikke ualmindeligt at se hele orkestrets fløjtesektion bryde sammen, hvis en af dem kommer til at banke sit instrument ind i nodestativet.

Er du til guld og ’bling’? Kan du lave en tone ved at puste over en flaske? Så er tværfløjten måske noget for dig. Fløjtenister er håbløst forelskede i deres instrumenter, og betragter dem som deres et-­og-­alt. Derfor er det ikke ualmindeligt at se hele orkestrets fløjtesektion bryde sammen, hvis en af dem kommer til at banke sit instrument ind i nodestativet.

Er du til guld og ’bling’? Kan du lave en tone ved at puste over en flaske? Så er tværfløjten måske noget for dig. Fløjtenister er håbløst forelskede i deres instrumenter, og betragter dem som deres et-­og-­alt. Derfor er det ikke ualmindeligt at se hele orkestrets fløjtesektion bryde sammen, hvis en af dem kommer til at banke sit instrument ind i nodestativet.

Image is not available
Cello

Celloen er ikke bare en violin i overstørrelse: Celloen er strygernes ubestridte helt, fordi den klinger som en tenor.
Celloen har altså en maskulin stemme, hvori­ mod violinen er en mere feminin sopran. Når celloen gør sin entré i Dvořáks Cello Concerto indtager den straks rollen som den store fortæller.

Celloen er ikke bare en violin i overstørrelse: Celloen er strygernes ubestridte helt, fordi den klinger som en tenor.
Celloen har altså en maskulin stemme, hvori­ mod violinen er en mere feminin sopran. Når celloen gør sin entré i Dvořáks Cello Concerto indtager den straks rollen som den store fortæller.

Celloen er ikke bare en violin i overstørrelse: Celloen er strygernes ubestridte helt, fordi den klinger som en tenor.
Celloen har altså en maskulin stemme, hvori­ mod violinen er en mere feminin sopran. Når celloen gør sin entré i Dvořáks Cello Concerto indtager den straks rollen som den store fortæller.

Image is not available
Violin og bratsch

Måske er det forståeligt, at violinen fik ry for at være djævelens instrument, hvis man tænker på, at lyden skabes ved at stryge et dyrs tarme med et andet dyrs hår. Bratschen er den bitre storebror og er 4 til 6 cm længere end violinen. Dette giver en dy­bere, mere dæmpet og blødere klang. Mozart foretrak at spille bratsch og sad ofte midt i orkestret og dirigerede.

Måske er det forståeligt, at violinen fik ry for at være djævelens instrument, hvis man tænker på, at lyden skabes ved at stryge et dyrs tarme med et andet dyrs hår. Bratschen er den bitre storebror og er 4 til 6 cm længere end violinen. Dette giver en dy­bere, mere dæmpet og blødere klang. Mozart foretrak at spille bratsch og sad ofte midt i orkestret og dirigerede.

Måske er det forståeligt, at violinen fik ry for at være djævelens instrument, hvis man tænker på, at lyden skabes ved at stryge et dyrs tarme med et andet dyrs hår. Bratschen er den bitre storebror og er 4 til 6 cm længere end violinen. Dette giver en dy­bere, mere dæmpet og blødere klang. Mozart foretrak at spille bratsch og sad ofte midt i orkestret og dirigerede.

ForrigeForrige
NæsteNæste
Slider

OM OS

 

På Orkesterfestivalen kan man opleve symfoniorkestre, kor, kammerensembler, solister og bigbands på alle niveauer. Man kan også prøve instrumenter og lade sig friste af musikskolernes tilbud om at komme i gang med musikken.

KONTAKT

 

Farvergade 27A, 2. sal
DK-1463 København K
+45 3613 3535

Festivalleder: Mette Dahl Trudslev

CVR: 2925 0510

FØLG OS